بهترین جاهای دیدنی شیراز

شیراز آن قدر جای دیدنی دارد که حتی اگر روز ها درباره ی آن ها با یک دیگر صحبت کنیم باز هم مطمئنا یکی از آن ها جا می ماند.  از آن جایی که به جاهای دیدنی شیراز خیلی زیاد است گردشگرانی که برای اولین بار به این شهر سفر می کنند دچار سردرگمی می شوند که بهترین جا کجا است و سفر خود را از کجا شروع کنند.  ما امروز یک لیست از بهترین جاهای دیدنی شیراز که می توانید در این سفر بروید برای شما تهیه کرده ایم تا با خیال راحت در این شهر بچرخید و لذت ببرید.

دروازه قرآن

شاید اولین جایی که با وارد شدن به این شهر می بینید دروازه قرآن باشد. لازم به ذکر است که دروازه قرآن یکی از جاذبه های تاریخی شیراز است که بین دو کوه بابا کوهی و چهل مقام وجود دارد باید خدمتتان عرض کنیم که این دروازه در اصل خروجی شهر به سمت مرودشت است.

همان گونه که از نام این دروازه مشخص است یک قرآن بالای دروازه وجود دارد که مسافران را بدرقه می کند؛ این دروازه تاریخی در دوران عضو الدوله دیلمی ساخته شده و در دوران کریم خان نیز بازسازی شده است.  مکان هایی مثل باغ جهان نما، مقبره خواجوی کرمانی و حافظیه نیز در نزدیکی همین دروازه است .

حافظیه

حافظیه یکی از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز است که هر ایرانی می داند چه کسی در این مکان آرمیده است و قطعا یک بیت شعر از آن به خاطر دارد. حافظیه در قسمت شمالی شیراز و جنوبی دروازه قرآن قرار دارد. حافظیه در واقع یک مکان برای تجدید میثاق با لسان الغیب است . این باغ دو هکتار است و در آن صحن هایی وجود دارد که تالاری آن ها را از یک دیگر جدا می کند.

بیشتر بخوانید:   بهترین مکان تفریحی گردشگری کرج

تالار حافظیه به دوران زندیه تعلق دارد و طول آن ۵۶ متر و عرض آن ۸ متر است. شما در این مکان علاوه بر دیدن قبر حافظ می توانید از درخت ها و باغ فوق العاده ی کنار آن لذت ببرید.

بهترین جاهای دیدنی شیراز

سعدیه

آرامگاه سعدی نیز یکی از پر طرفدار ترین جاهای دیدنی شیراز است: آرامگاه سعدی در نزدیکی باغ دلگشا یعنی انتهای خیابان بوستان است پس حتما در کنار بازدید از باغ دلگشا به این آرامگاه نیز سر بزنید و در حوض سکه،  سکه بیندازید و متوجه ی احوال خود شوید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی یکی دیگر از شاعران به نام ایران است که در این شهر دفن شده است . آرامگاه این شاعر بزرگ در شمال شیراز، ابتدای جاده ی شیراز اصفهان و در دامنه ی کوه صبوی است. شما از مقبره ی این شاعر می توانید  به دروازه قرآن دید داشته باشید و از عبور چشمه ی رکن آباد لذت ببرید.  در سال ۱۳۳۷ در قسمت شمالی این آرامگاه اتاقی ساخته شد که امروزه به فرهنگسرا خواجوی کرمانی تبدیل شده است.

باغ ارم

باغ ارم یکی از زیبا ترین و قدیمی ترین باغ های این شهر زیبا است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.  متاسفانه کسی نمی داند که این باغ به دستور چه کسی و یا این که دقیقا چه زمانی ساخته شده است اما با این وجود کتاب ها و سفرنامه های زیادی از قرن ۱۰ و۱۱ هجری وجود دارند که در آن از این باغ نام برده اند.  جالب است بدانید که در دوران کریم خان زند شاه دستور داد تا باغ را ترمیم کنند .

بیشتر بخوانید:   بهترین جاهای دیدنی لواسان تهران

امروزه این باغ در دست دانشگاه شیراز است و آن ها انواع  و اقسام گل و درخت را در آن کاشته اند و یک نمایشگاه گل در این باغ درست کرده اند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این باغ به همراه دیگر باغ های مهم شیراز در سال ۹۰ به فهرست میراث فرهنگی یونسکو اضافه شده است و یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز است.

باغ دلگشا

همان گونه که در بخش های قبل اشاره شد این باغ در نزدیکی آرامگاه سعدی است . تاریخچه ی این باغ به دوره ی ساسانی بر می گردد و از آن دوره این باغ در ۵ هکتاری به یکی از زیبا ترین باغ های این شهر تبدیل شد . نارنجستان این باغ بسیار معروف است و در فصل بهار عطر بهار نارنج های باغ هوش از سر هر فردی می برد.  علاوه بر این باید اضافه کنیم که داخل باغ یک عمارت سه طبقه وجود دارد که چهار شاه نشین و  یک تالار  دارد ‌. این باغ نیز در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است و یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز است.

بهترین جاهای دیدنی شیراز

باغ جهان نما

باغ جهان نما بالا تر از میدان حافظیه  و ضلع شرقی خیابان حافظ است و یک محفل برای سفر و شاعری بوده است ‌ اوضاع این باغ خوب بود تا این که حکومت صفویه تمام شد و نا امنی های زیادی در کشور ایجاد شد و این باغ هر روز ویران تر می شد تا این که در دوره ی زندیه کریم خان دستور بازسازی آن را داد و یک عمارت وسط باغ ساخت. زمانی که قاجاریان روی کار آمدند نیز از شکوه این باغ کم‌ نشد و باغ هم‌ چنان با شکوه سابق به کار خود ادامه داد و پذیرای میهمانان بود اما امروزه این باغ در اختیار صدا و سیما ی شیراز است.

بیشتر بخوانید:   بهترین مکان های تفریحی چالوس

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان یکی از یادگاری های دوره ی زندیه است که از زمان پایتخت شدن این شهر باقی مانده است.  ارگ کریم خان در سال ۱۷۶۶ میلادی ساخته شد و کریم خان در آن زندگی می کرد و در دوره ی قاجار نیز از این ارگ برای زندگی فرمانداران استفاده می شد اما در دوره ی پهلوی این ارگ به زندان تبدیل شد. سال ۵۰ این ارگ به اداره فرهنگ و هنر داده شد تا این که امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می کنند ‌.

علاوه بر این جاهای ذکر شده شما می توانید به عمارت شاپوری،  حمام وکیل،  مسجد وکیل ،عمارت کلاه فرنگی،  خانه زینت الملوک، بازار وکیل، مسجد نصیر الملک، مسجد جامع عتیق، موزه موسیقی شیراز، تخت جمشید،  پاسارگاد و غیره سز بزنید و از تماشای این شهر زیبا و تاریخی لذت ببرید.

راستی  اگر قصد سفر به کیش را دارید ما بهترین مکان های تفریحی کیش را در مقاله ای بطور کامل خدمتتان معرفی کرده ایم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *