بهترین غذاهای همدان

در تجربه ی سفر به شهر و استان های جدید، یکی از چیزهایی که حتما باید امتحانش کنید غذاهای محلی آن شهر هستند که بازگو کننده ی بخشی از فرهنگ و سنت های آن شهر شمرده میشوند. یکی از باستانی ترین استان های کشور ما، استان همدان است که قدمت برخی از اثار در آن به بیش از سه هزار ساله پیش باز میگردد. این استان تاریخی غذاهای خوشمزه و مقوی ای دارد که از تنوع و طعمِ جالبی برخوردارد، بیشتر مردم این استان ترجیح میدهند غذاهای آبگوشتی مصرف کنند و در اینجا قصد داریم شما را با بهترین غذاهای همدان آشنا کنیم.

  • خشکبار

یکی از میان وعده های خوشمزه و سالمِ همدانی که در بین وعده ی غذای اصلی استفاده میشود بی شک خوشکبار یا خشکبار است. از این مواد خوشمزه در پخت غذاهای متنوعی استفاده میشود که طعم و عطری به غذا میدهد که نمیتوان نادیده اش گرفت. خشک بار ها شامل آلو خشک، آلبالو خشک، برگ زردآلو و …. هستند و مزه ی ترش و شیرین دلچسبی به غذا میدهند. یکی از آش های معروف همدانی آش خشکبار است که از سبزی آش، گوشت استخوان دار، آلبالو خشک، برگ هلو، آلو ترش خشک، رشته، شیره انگور، نخود، لوبیا، عدس، پیاز و نعنا تهیه میشود.

  • آبگوشت قورمه همدان

این غذای محلی همدانی از ترکیب مواد اولیه ی قورمه سبزی و آبگوشت تهیه میشود. درواقع ترکیبی بی نظیر از این دو غذای محبوب و رایج است. در تهیه ی این آبگوشت از تخم مرغ، سبزی قورمه، سیب زمینی، لوبیا قرمز، گوشت گوسفند، لیموعمانی و …. استفاده میکنند. این غذا با خوراکی هایی مانند ماست، دوغ، پیاز، فلفل، لیمو و … سرو میشود.

  • آش برنج

یکی از غذاهای سالم و محبوبی که با مواد اولیه ای مانند عدس، برنج و آب قلم درست میشود آش برنجِ همدانی است. این غذا مواد معدنی لازم رو به بدن میرساند و برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است و در فصلِ زمستان مصرف زیادی دارد.

  • آبگوشت کلم قمری

اصلی ترین ماده ی غذایی در این خوراک سنتی کلم قمری است. مواد تشکیل دهنده ی این آبگوست کلم قمری، گوشت گوسفندی، عدس، پیاز، سیرداغ، نعناداغ، زردچوبه و فلفل هستند. پیشنهاد میدهیم این آبگوشت خوش طعم را با کشک محلی و ماست و سیر میل کنید تا لذت بیشتری ببرید.

بیشتر بخوانید:   تزریق بوتاکس بینی

بهترین غذاهای همدان

کباب سرداشی همدان

این غذای سنتی همدانی شباهت زیادی به کباب تابه ای دارد اما تفاوتِ اصلیش در این است که در آن از سیب زمینی استفاده میشود و این غذا در ماهیتابه یا فر پخته میشود. مواد مورد نیاز برای پخت این غذا گوشت گوسفند، پیاز، سیب زمینی، فلفل سبز، گوجه فرنگی، و ادویه های مورد نظرتان است.

  • آش بادمجان ملایر

اصالت این آش به ملایر که یکی از شهرستان های استان همدان است باز میگردد که عطر و طعم بی نظیری دارد و از مواد اولیه ای میتوان به بلغور و عدس اشاره کرد که برای سلامت بسیار مفید است.این آش یکی از بهترین غذاهای افطاری است.

  • خورشت غوره بادمجان

در تهیه برخی از غذاهای سنتی ایرانی بادمجان نقشی اساسی دارد، این ماده غذایی پر کاربرد تنوع زیادی به غذاها داده است که یکی از آن ها خورشت غوره بادمجان است که طعمِ ترش و ادویه های خوش عطرش مزه ی بی نظیری به آن میدهد. در تهیه این غذا از بادمجان، مرغ، گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، پیاز و رب گوجه فرنگی استفاده میکنیم.

  • کوفته مخصوص همدان

بهترین غذاهای همدان

 

کوفته ها در منوی غذایی ایرانی ها رواجِ زیادی دارند؛ به شکلی که برخی از شهر ها با توجه به پیشینه و رسومشان، کوفته ی مخصوص خود را دارند و همدان هم یکی از همین استان هاست. برای پخت کوفته ی همدانی از مواد اولیه ای مانند گوشت گوسفند، برنج، لپه، آلو، پیاز، نخود، تخم مرغ، آرد نخودچی و گردو استفاده میکنیم.

انواع آش

همانطور که گفتیم غذاهای آبگوشتی و آش ها در همدان رواج و طرفداران زیادی دارند. برخی از این آش های خوشمزه و دلچسب برای ماه های سرد سال عبارتند از:

  • آش آماج همدان
  • آش هویج و جو همدان
  • آش شل پتله همدان
بیشتر بخوانید:   دستگاه لیبل زن چیست؟

سخن پایانی

تنوع غذایی همدان تنها به مواردی که در این مقاله به آن ها پرداختیم ختم نمیشود و میتوان به غذاهای دیگری مثل آبگوشت یخی، آش گوجه فرنگی، آبگوشت فلفل و … اشاره کرد. استان همدان همچنین دارای شیرینی و دسر های فوق العاده خوشمزه ای است که در سراسر ایران رایج شده است ، مانند حلوا زرده، ترحلوا با هویج و …. . با وجود تنوع زیاد این غذاها به شما پیشنهاد میکنیم در سفر به آن جا نظرِ افراد بومی را بپرسید و با پیدا کردن رستوران های مناسبی این غذاها را با بهترین طعم و اصالت امتحان کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *