بهترین مکان های تاریخی همدان

ما در این مقاله از کی برتره برخی از بهترین مکان های تاریخی همدان را برای شما معرفی خواهیم کرد. بدون شک شهر همدان یکی از قدیمی ترین و کهن ترین و تاریخی ترین شهر های کشور ایران به همین کار یکی از قدیمی ترین شهر های دنیا به حساب می آید.

یکی از دلایل تاریخی بودن شهر همدان این است که پایتخت اولین حکومت هخامنشی بوده است.  شهر همدان به دلیل اینکه در دوران ساسانیان و اشکانیان و هخامنشیان و سلجوقیان و آل بویه پایتخت کشور ایران بوده است لقب پایتخت تاریخ و تمدن کشور ایران را برای خود به ارمغان آورده است و به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار زیادی در این شهر بسیار زیبا وجود دارد که افراد بسیار زیادی را از تمام نقاط دنیا به سمت خود جذب کرده است.

مجموعه تاریخی تپه هگمتانه
1

مجموعه تاریخی تپه هگمتانه

تپه هگمتانه بزرگترین تپه تاریخی کشور ایران شناخته می شود و یکی از بهترین مکان های تاریخی همدانن می باشد یکی از مکان های دیدنی شهر همدان تپه هگمتانه میباشد که معماری وی و ساختار بسیار هنرمندانه ای را دارا می باشد. استفاده از آجر های مربع شکل و منظم و کانال های آب رسانی درست از شگفتی های معماری این شهر بسیار زیبا میباشد جالب است بدانید که در حفاری هایی که در این تپه انجام شده است چندین له زرین به نام های داریوش دوم و اردشیر دوم کشف شده است.

مجسمه شیر سنگی
2

مجسمه شیر سنگی

مجسمه شیر سنگی یکی دیگر از بهترین مکان های تاریخی همدان می باشد که جز جاذبه های تاریخی آن میباشد که افرادی که به تاریخ علاقه مند هستند می‌توانند از این مجسمه می بسیار زیبا دیدن کنند این مجسمه تاریخی در میان میدانی با همین نام قرار گرفته است که برخی از افراد آن مجسمه را اثری به یاد مانده از دوران اشکانیان می دانند. جالب است گفته شود که در روزگاری این مجسمه شیر سنگی را دورکننده طلسم می دانستند.

بیشتر بخوانید:   بهترین آموزشگاه های زبان همدان
مجموعه تاریخی گنج نامه
3

مجموعه تاریخی گنج نامه

سنگ نوشته های گنجنامه بر روی یکی از صخره های الوند هک شده است که جزئی از جاذبه های تاریخی این شهر می باشد یکی از مشهور ترین و دیدنی ترین و بهترین مکان های تاریخی همدان به شمار می رود. جالب است بدانید که کتیبه‌هایی به زبان های پارسی باستان و عیلامی و بابلی نو می باشد و این دو کتیبه و سنگ نوشته حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارند که یکی کتیبه داریوش کبیر و دیگری کتیبه خشایار شاه می باشد.

گنبد علویان
4

گنبد علویان

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر همدان گنبد علویان می باشد که یکی از شاهکارهای معماری پس از اسلام در شهر زیبای همدان میباشد گنبد علویان که از یادگاری های به جا مانده از دوران سلجوقیان می باشد در ابتدا به عنوان مسجد توسط خاندان علویان ساخته شد و در سالهای بعد با ساخت سردابی در زیر این بنا به مقبره خانوادگی علویان تغییر یافت. هرچند که در حال حاضر این بنای تاریخی دارای گنبد نمیباشد اما نام آن از گنبدی که در گذشته داشته شکل گرفته است و تا به امروز مانده است. گچبری های بسیار زیبا و طاق نماها و تزئینات داخلی و کتیبه ها بسیاری از موارد دیگر همگی از شگفتی‌های معماری این بنا تاریخی می باشند.

برج قربان
5

برج قربان

از دیگر مکان های دیدنی شهر همدان برج قربان می باشد که در گذشته این مجموعه تاریخی شامل مدرسه و مسجد و کتابخانه و خانقاه بوده است ست و در حال حاضر تنها این برج از آن مجموعه بزرگ و تاریخی باقی مانده است. برج قربان از برج های مقبره ای می باشد که با ارتفاع زیاد می باشد ارتفاع این برج وجود ۱۶ متر است قدمت این برج بسیار تاریخی به قرن ششم تا هشتم هجری بر می گردد به دلیل اینکه در این بنای تاریخی هیچ کتیبه وجود ندارد سال دقیق ساخت آن و نام سازنده آن مشخص نمی باشد.

بیشتر بخوانید:   بهترین گلفروشی های همدان
آرامگاه بوعلی سینا
6

آرامگاه بوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا از مکان های بسیار دیدنی و جذاب شهر همدان به حساب می آید که سالانه افراد بسیار زیادی برای دیدن آرامگاه بوعلی سینا به این شهر زیبا می آیند که بنای آن متعلق به دوره قاجار می باشد جالب است بدانید که طرح و نقشه معماری آرامگاه بوعلی سینا به سبک معماری دوره ای که ابوعلی سینا در آن زندگی می کرد و همینطور از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دوره اسلامی یعنی برج گنبد قابوس ساخته شده است.

آرامگاه باباطاهر
7

آرامگاه باباطاهر

آرامگاه باباطاهر در بالای تپه های کم ارتفاع در شهر زیبای همدان قرار دارد که این آرامگاه یکی از بهترین مکان های تاریخی همدان محسوب می‌شود و سالانه افراد بسیار زیادی به آنجا سفر می کنند تا بتوانند از آرامگاه باباطاهر دیدن کنند مکان سیلی آرامگاه باباطاهر در میدانی مستطیل شکل در سال ۱۳۴۴ ساخته لازم به ذکر است که گفته شود آرامگاه باباطاهر در طول زمان تغییر های زیادی داشته و بارها تختی او و بازسازی شده است اما جالب است بدانید قدمت آرامگاه اصلی باباطاهر به دوره سلجوقیان و قرن ششم و می گردد.

غار علیصدر
8

غار علیصدر

غار علیصدر یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری شهر همدان و همینطور کشور ایران به حساب می‌آید که افراد بسیار زیادی برای دیدن آن به این شهر زیبا مراجعه می کنند سفر کردن به دل کوه و عبور از آن می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد و خاطره های بسیار شگفت انگیز را برای شما به ارمغان بیاورد. جالب است بدانید که غار علیصدر حدود ۲۰۰ میلیون سال قدمت دارد همینطور طول غار علیصدر بسیار زیاد می باشد و ارتفاع آب در بعضی از قسمت‌های آن به تن جان متر هم میرسد.

بیشتر بخوانید:   بهترین سالن های زیبایی و آرایشی همدان
بازار همدان
9

بازار همدان

حتماً می دانید که بخشی از لذت بزرگ سفر خرید کردن از بازارهای سنتی آن شهر که با آن سفر کرده اید می باشد جالب است بدانید که بازار همدان یک بازار برای خرید های عادی و خرید سوغاتی نمی باشد و چیزی فراتر از آن می باشد بازار همدان یک جاذبه گردشگری بسیار زیبا می باشد که از بناهای قدیمی و آجری با سقف های گنبدی شکل ساخته شده است که می تواند حال و هوای شما را کاملا عوض کند

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *