بهترین غذاهای قزوین

همانطور که هر کشور و ملتی بنابر فرهنگ و تاریخ, غذاهایی مخصوص به خود دارند؛ هر استان در کشور هزار ملت ما نیز غذایی مخصوص و مناسب با فرهنگ, تاریخ و شرایط جغرافیایی خود دارد. یکی از استان‌های قدیمی و زیبای کشور که غذاهای آن ارزش امتحان کردن را دارد, استان زیبای قزوین است.

می‌خواهیم با برخی از بهترین غذاهای قزوین آشنا شویم.

  • طعم غذاهای قزوین:

بیشتر غذاهای قزوینی, طعمی شیرین و ملس دارند و با حبوبات, گوشت, انواع مغزهای خوراکی و خلال‌ها و ادویه‌های خوش‌ عطر محلی درست می‌شوند.

  • شیرینی‌های قزوینی:

این استان در پخت شیرینی نیز در کشور, حرف اول را می‌زند و یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای علاقه‌مندان به شیرینی به شمار می‌آید.

انواع شیرینی‌های قزوینی:

  1. پادرازی
  2. باقلوای ‌پیچ
  3. باقلوای‌ پرچمی یا لوزی
  4. نان نازک یا نازک پسته‌ای
  5. نان چرخی
  6. نان نخودی یا شیرینی نخودی
  7. نان برنجی
  8. شیرینی اتابکی یا شیرینی ولیعهدی
  9. نان قندی

بهترین غذاهای قزوین

قیمه نثار:

قیمه نثار, یکی از غذاهای مشهور و محلی استان قزوین است که با تکه‌های گوشت راسته گوسفندی یا گاوی, پیاز داغ, خلال بادام, خلال پسته, خلال پوست پرتقال و زرشک درست می‌شود و برای سرو, آن را روی برنج می‌ریزند. این غذای خوشمزه برخلاف نام آن, شباهت بسیاری به خورش قیمه سنتی ندارد و در تهیه آن از لپه یا حبوبات دیگری استفاده نمی‌شود. قیمه نثار, بیشتر شبیه به مرصع پلو و آجیل پلو است و مجلسی‌ترین غذای استان قزوین به شمار می‌آید. و به عنوان یکی بهترین غذاها برای میهمانی شناخته میشود.

  • کوکو شیرین:

یکی دیگر از غذاهای معروف قزوین کوکو شیرین است. این غذا از سیب‌زمینی, زعفران, تخم‌مرغ, ماست, روغن, پودر هل, آرد, شکر و گلاب و انواع مختلفی از ادویه‌ها درست شده و بافت نرم و لذیذی دارد. این کوکو غذایی شیرین شبیه به یک دسر است تا وعده غذایی اما قزوینی‌ها کوکو شیرین را همراه با هویج‌پلو و گاهی با نان تازه و سبزی‌خوردن سرو می‌کنند.

  • شیرین پلو:

شیرین‌پلو که از برنج, خلال پرتقال شیرین شده, شربت قوام آمده, خلال بادام, خلال پسته, زعفران ساییده شده, کره, سیب‌زمینی و سینه‌ی مرغ تهیه و تزئین می‌شود نیز جزو غذاهای شیرین و محبوب میان مردم قزوین است. این غذای سنتی که در اکثر مناطق ایران پخت می‌شود به دلیل طعم شیرین آن معمولاً همراه با سبزی‌ خوردن سرو می‌شود.

  • دیماج:

این غذا که از غذاهای معروف قزوین است؛ گاه “دگماژ” نیز تلفظ می‌شود. دیماج بیش‌تر یک میان وعده است تا وعده غذایی اصلی و معمولاً برای عصرانه سرو می‌شود. قزوینی‌ها این غذا را با ترکیبی از تکه‌های نان لواش خشک, دوغ, ماست, آب سرد, تکه‌های یخ, کشمش, خیار, سبزی‌ خوردن, گردو و پیاز در فصل‌های گرم به‌خصوص تابستان تهیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   بهترین مرکز خدمات چاپ فوری

بهترین غذاهای قزوین

آش دوغ:

این غذا که در مناطق مختلف شمال غربی کشور و شهر‌های ترک‌نشین نیز پخت می‌شود, یکی از غذاهای بسیار ساده و در عین حال محبوب در میان مردم قزوین است. این غذا در قزوین کمی متفاوت‌تر از دیگر شهرها تهیه می‌شود چرا که قزوینی‌ها برای تهیه آش دوغ به جز مواد مرسوم در دیگر شهر‌ها, از گوشت قلم, آب آن و سیر نیز استفاده می‌کنند و ماست چکیده قزوین‌ را به هنگام سرو به آن اضافه می‌کنند.

  • دم کباب یا قیمه‌ی آب‌دار:

خورش قیمه را همه ما می‌شناسیم اما قیمه آبدار قزوینی کمی تفاوت دارد. قزوینی‌ها برای پخت قیمه از تخم گشنیز و دارچین استفاده می‌کنند و آب این مدل خورش نسبت به قیمه معمولی کمی بیش‌تر است.

  • آش آلو:

 از دیگر غذاهای معروف قزوین می‌توان آش آلو را نام برد که برای پخت آن از لپه, برنج, سبزی‌های معطر مثل نعنا و گشنیز  آلو خشک, پیاز داغ و انواع ادویه‌ها استفاده می‌کنند. برای تهیه این آش, آلوها را با ادویه سرخ کرده و پس از پخت لپه و برنج, آلو را به آن‌ها اضافه می‌کنند. پس از افزودن سبزی‌ها منتظر می‌مانند تا آش جا بیافتد. قزوینی‌ها به غذاهای شیرین علاقه بسیاری دارند از این رو گاهی به آش آلو, شکر و کمی آبلیمو اضافه می‌کنند تا طعمی ملس به خود بگیرد.

  • آش ماش پیازو:

این آش که ترکیبی از حبوبات مختلف مانند لوبیا قرمز, عدس, لوبیا چشم بلبلی, ماش و گوشت ریش ریش شده و پیاز است, برخلاف تمامی آش‌ها سبزی نداشته و به همین جهت کمی متفاوت است.

  • مشکوفی:

این دسر که در استان‌های شمالی نیز تهیه می‌شود, بافتی ژله‌ای داشته و بسیار خوشمزه است. دسری شیرین که از نشاسته, وانیل, شکر, گلاب, زعفران و شیر درست می‌شود و برای تزئین آن از خلال بادام  پسته و همچنین گل محمدی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   بهترین قاب گوشی های فانتزی برای ایفون

نتیجه:

غذاهای محلی قزوین, جشنواره‌ی رنگ‌ها و طعم‌ها هستند؛ سرشار از ادویه‌جات معطر, حبوبات, گوشت‌ها و برنج‌ها. برخی از این غذاها تنها در مناسبت‌های خاص و یا مهمانی‌های رسمی تهیه می‌شوند و تعدادی از آن‌ها معمولا در یک فصل به خصوص مصرف می‌شوند اما برخی دیگر, در زندگی روزمره‌ی مردم جا دارند و معمولا پخته می‌شوند.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *