بهترین غذاها برای کبد چرب

امروزه بیماری کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست که به دلیل تغییر در شیوه‌ی زندگی, مصرف غذاهای آماده و فست‌فود, کم‌تحرکی و چاقی ایجاد می‌شود.

بهترین راه مقابله یا درمان کبد چرب داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم است. اما مسئله اصلی این است که بدانیم مصرف چه غذاهایی مفید است. به همین دلیل در ادامه به معرفی برخی از بهترین غذاهابرای کبد چرب می‌پردازیم.

  • سبزیجات:

سبزیجات بهترین ماده غذایی برای جلوگیری از تجمع چربی در بدن هستند. سبزیجاتی مانند انواع کلم بروکلی, اسفناج و کلم پیچ می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از جمع شدن چربی در بدن کمک کند. همچنین چغندر, برنج قهوه‌ای و هندوانه نیز جزو مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از کبد چرب هستند. این سبزیجات جزو بهترین غذاها برای وجترین است.

  • قهوه:

برای داشتن کبدی سالم, مصرف قهوه می‌تواند موثر باشد زیرا آنزیم‌های غیرطبیعی کبد را کاهش می‌دهد. افرادی که کبد چرب دارند اگر از قهوه در رژیم غذایی استفاده کنند آسیب کمتری به آن‌ها وارد می‌شود. قهوه نسبت به سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار ضرر کمتری دارد و حجم آنزیم‌های کبدی غیرمعمول در افرادی که در معرض خطر کبد چرب هستند را تنظیم می‌کند.

بهترین غذاها برای کبد چرب

 ماهی:

یکی از مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن امگا ۳ و فسفر است. ماهی سرشار از این مواد معدنی است و برای کاهش تورم و تنظیم چربی بدن بسیار مفید است. ماهی‌هایی مانند تونا, قزل‌آلا و سالمون به دلیل دارا بودن امگا ۳ سبب کاهش چربی کبد و تورم آن می‌شوند و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند.

  • توفو:

توفو همان پنیر لوبیا است که از سویا به دست می‌آید. این ماده برای کاهش ساخت چربی در بدن بسیار مفید است. پروتئینی که در سویا موجود است سبب می‌شود چربی در کبد کم‌تر ساخته شود و از بروز کبد چرب جلوگیری گردد.

  • بلغور جو:

مطمئنا کمبود ویتامین D می تواند یکی از علل نارسایی‌های کبدی باشد. مصرف بلغور جو به دلیل کربوهیدرات موجود در آن انرژی بدن را افزایش می دهد و فیبر این ماده مغذی باعث احساس سیری و حفظ وزن مطلوب می گردد. ,عملاً به صورت غیر مستقیم از کبد چرب جلوگیری می کند.

  • گردو:

 گردو منبع اسیدهای چرب مانند امگا ۳ است که باعث بهبود عملکرد کبد و همچنین کاهش چربی این عضو بدن می شود.

بیشتر بخوانید:   بهترین مکان های تفریحی استان فارس

بهترین غذاها برای کبد چرب

آووکادو:

مصرف آووکادو باعث کاهش آسیب‌های کبدی می شود. آووکادو حاوی چربی های مفید است که از بروز کبد چرب جلوگیری می‌کند. همچنین این گیاه به سبب داشتن مقدار زیادی فیبر به کنترل وزن کمک می‌نماید.

  • لبنیات کم‌چرب:

پروتئین بالای موجود در شیر و به طور کلی لبنیات آسیب‌های وارد به کبد را کاهش می‌دهد. برای کاهش احتمال ابتلا به کبد چرب حتما در رژیم غذایی خود از لبنیات استفاده کنید.

  • چای سبز:

این نوشیدنی که بیشتر در شرق آسیا استفاده می‌شود, سبب کاهش جذب چربی می‌گردد. چای سبز کمک می‌کند تا ذخیره چربی در کبد کاهش یافته و عملکرد آن را بهبود یابد.

روغن زیتون:

روغن زیتون به کنترل و کاهش وزن کمک می‌کند و به دلیل دارا بودن اسید‌های چرب مانند امگا ۳ می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای روغن‌های نباتی باشد. این روغن سطح آنزیم‌های کبد را کاهش داده و از بروز کبد چرب جلوگیری می‌نماید.

  • دانه‌ی آفتاب‌گردان:

دانه آفتابگردان آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که حاوی مقدار زیادی ویتامین E می‌باشد. این ویتامین از کبد در برابر آسیب‌‌های زیادی محافظت می‌کند و سبب بهبود عملکرد آن می‌گردد.

بهترین غذاها برای کبد چرب

آب هویج:

هویج غنی از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل شده و از بهترین مواد غذایی برای درمان کبد چرب می‌باشد. این ماده سبب آزاد شدن صفرا و ورود آن به جریان خون شده و همین امر سبب از بین رفتن مواد زائد و چربی‌های غیرمفید می‌شود.

  • سیر:

سیر علاوه‌بر اینکه به کیفیت غذا کمک می‌کند, سبب کاهش وزن افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند نیز می‌شود و بطور غیرمستقیم احتمال بروز این بیماری در بدن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:   بهترین مولتی ویتامین ها برای قناری

نتیجه:

علاوه بر غذاهایی که برای جلوگیری و درمان کبد چرب مفید هستند و باید آن‌ها را مصرف کرد, غذاهایی نیز هستند که به اصطلاح به عنوان “غذاهای ممنوعه” معرفی می‌شوند. این دسته از غذاها برای بیماران مبتلا به کبد چرب بسیار مضر هستند و نباید آن‌ها را مصرف کرد. این غذاها شامل نوشابه, الکل, غذاهای شور, چربی‌های اشباع, غذای سرخ شده, بیکن, سوسیس, گوشت‌های پخته شده و گوشت‌های چرب است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *