تحلیل استارتاپی آپارات

تحلیل استارتاپی آپارات

امروز می خواهیم درمورد یکی دیگر از استارتاپ های موفق در ایران صحبت کنیم و به تحلیل استارتاپی آپارات بپردازیم. در سال های اخیر راه اندازی انواع استارتاپ های گسترش یافته است و در این زمینه تجربه افراد قدیمی تر در این زمینه می تواند راه گشایی خوبی برای تازه کاران باشد.

ما امروز به سراغ وب سایت آپارات می رویم تا در مورد آن صحبت کنیم. حتما شما هم هر روز این برنامه استفاده کرده اید و فیلم های مختلف از آموزشی تا خبری و … را در این برنامه دیده اید و ویدیو های خود را به اشتراک گذاشته اید. بله اگر حدس شما آپارات است باید بگویم درست حدس زده اید. آپارات یکی از موفق ترین استارتاپ ها در زمینه ی اشتراک گذاری ویدیو است.

آپارات توسط شرکت فناوران ایده پرداز صبا راه اندازی شده است و جناب آقای مهندس محمد جواد شکوری مقدم مدیریت آن را بر عهده دارد.این وبگاه اشتراک گذاری ویدیو در سال 1392 از سوی جشنواره وب ایران در بخش چند رسانه ای برخط برگزیده شد و در سال 1390 هم به عنوان بهترین وبگاه فیلم شناخته شد. آپارات هم اکنون رتبه ی دو الکسا در ایران می باشد و رتبه ی اول متعلق به گوگل است.

آپارات بسیار معروف و پر طرفدار است و با وجود اینکه رایکان است اما درآمد زایی خوبی هم دارد. ما در این مقاله درمورد آپارات نکات خوبی را عرض می کنیم تا شما با چگونگی راه اندازی این سرویس قوی و کارآمد اشتراک گذاری ویدیو آشنا شوید و الگویی باشد برای استارتاپ های نوپا تا پله های موفقیت را طی کنند. تا پایان این مقاله از کی برتره با ما همراه باشید.

تاریخچه ی شکل گیری آپارات

در سال 1388 برنامه دی ویدیو به دلیل اعتراضات نسبت انتخابات 88 و اتفاقات پیش آمده فیلتر شد با وجود اینکه امروزه مردم از فیلتر شکن ها استفاده می کنند اما فیلترینگ همیشه برای مردم ما دردسر ساز است و برنامه های مشابه را که فیلتر نیستند اولویت قرار دارند.

بعد از آن برنامه نویسان ایرانی به دنبال ساخت برنامه ای بودند که بتواند جایگزین یوتیوپ بشود که علاوه بر پر کردن خلا های یوتیوپ زمینه ساز یک استارتاپ جهانی شود.سرانجام این موفقیت صورت گرفت. آپارات اولین بار در سال 1389 راه اندازی شد. در واقع بعد از فیلترینگ یوتیوپ برنامه نویسان ایرانی به دنبال طراحی وبگاهی برای اشتراک گذاری ویدیو بودند که پاسخگوی درخواست های کاربران ایرانی باشد.

سرانجام توسط شرکت ایده پردازان صبا این وبگاه ساخته شد. مدیر موسسه محمد جواد شکوری مقدم با پرداخت هزینه ی هنگفت در سال 1389 آپارات را طراحی کرد. در یک سال بعد یعنی در سال 1390 نرم افزار اندروید آپارات ساخته شد و در اختیار کاربران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:   تحلیل استارتاپی دی جی کالا

نرم افزار اندورید آپارات بسیار مورد استقبال قرار گرفت و پس از افزایش بازدید تا یک میلیون نفر، سازندگان این برنامه تعصمیم گرفتند نسخه ی IOS آن را هم طراحی کنند. لذا در سال 1391 این نسخته طراحی شد و مورد استقبال قرار گرفت. اولین کانال رسمی آپارات در سال 1393 با نام کاربری ریاست جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.سپس کانال های مختلفی توسط بنیان های مختلف طراحی شد و بعد از آن نوبت به کاربران عادی رسید.

آپارات بعد از طراحی و انتشار در سال 1389 سال به سال امکانات متعددی به آن افزوده شد و نسخه های مختلف َآن راه اندازی شد. در سال 1394 برنامه نویسان این برنامه امکان گذاشتن پخش زنده، اضافه کردن زیرنویس، امکان برگزاری مسابقه و.. را در اختیار تمام کاربران قرار دادند.

امروزه آپارات در روز بیش از 4 میلیون نمایش ویدیو و 14 میلیون آی پی بازدید کننده در ماه دارد و یکی موفق ترین سایت ها پخش ویدیو است. حالا که با تاریخچه ی تاسیس و راه اندازی آپارات آشنا شدیم موافقید درمورد طراح این برنامه و نحوه ی کار ایشان بیشتر بدانیم؟ پس برویم که ببینیم آقای محمد جواد شکوری مقدم چه طور توانستند چنین برنامه ای را طراحی کند.

آپارات
راه اندازی

سرویس آپارات چگونه راه اندازی شد؟

آقای شکوری دانشجوی دانشجوی دانشجگاه امیر کبیر بود که انصراف داد و به دنبال برنامه نویسی رفت. ایشان در 19 سالگی ازدواج کردند و در آن روزها برای گذراندن زندگی خود برنامه نویسی انجام میدادند. در سال 1383 شبکه ی اجتماعی اورکات در ایران بسیار پرطرفدار شد و آقای شکوری هم کلوب را تاسیس نمودن تا بتواند یک شبکه ی اجتماعی فارسی راه اندازی کند.

پس از آن برای توسعه ی سرویس های کلوپ میهن بلاگ را خریداری می کند. بعد ها به درخواست کابران در پی اضافه نمودن اضافه کردن سرویس ویدیو به کلوب است که بعد از مدتی به این نتیجه می ررسد سرویس ویدیو می تواند مستقل باشد. بنابراین در سال 1389 و بعد از فیلترینگ یوتیوپ مصمم تر آپارات را به عنوان سرویس اشتراک گذاری ویدیو راه اندازی نمود. ایشان در پی تلاش هایی قبل از راه اندای آپارات قصد داشتند سرویس اشتراک گذاری ویدیو را خریداری کنند اما خرید که به نتیجه ای نرسید خود دست به تولید زدند.

برادران شکوری با تلاش فراوان وبگاه آارات را راه اندازی کردند. در ابتدای پهنای باند آپارات مشکل بزرگ این گروه استارتاپ بود اما پس از تلاش های ایشان در حال حاضر پهنای باند از 40 یگابایت بر ثانیه به 10 گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

 

آپارات

آپارات سریع تر از آچه که انتظارش میرفت رشد کرد و توسعه یافت و توانست در سطح جهانی گسترش یابد و انتقال دهنده ی فرهنگ ایرانی باشد. درواقع اگر بخواهیم درمورد ابزار و محتوا صحبت کنیم باید بگوئیم که قطعا آپارات هم مانند یوتیوپ در زمینه های فرهنگی و البته در ایران تاثیر گذار بوده است. زیرا ابزار و محتوای آپارات هم مانند یوتیوب است و از آنجایی که مخاطبین هم در داخل و هم در خرج از کشور انسان هستند و ساختار هر دو یکی است آپارات هم توانسته است در سطح جهانی تاثیر خود را بگذارد.

علاوه براین ترافیک و استفاده مردم از آپارات به گونه ای است که می توان گفت تاثیری همه گیر دارد.

وضعیت

وضعیت فنی آپارات چگونه است؟

آپارات از لحاظ فنی محدودیت های نسبت به برنامه های خارج از کشور همچون یوتیوب دارد؛ به عنوان مثال در یوتیوپ 4 گروه مشغول تبدیل و بالا بردن کیفیت ویدیو ها و کاهش حجم هستند اما در حال حاضر در ایران با توجه به مشکلات شبک های داخلی چنین امکاناتی وجود ندارد. سرویس هایی مثل میهن بلاگ و کلوپ در هر درخواست کاربران با 100 تا 200 کیلو بایت هم باز می شوند اما آپارات 5 تا 2 مگابایت دانلود می طلبد.

همین امر می تواند موجب شود که وقتی اینترنت ضعیف است آپارات نگیرد و باز نشود و در نتیجه برند آپارات آسیب می بیند. اما امید است که در آینده ای نه چندان دور بتوانیم این مشکل را برطرف کرد. در حال حاضر حدود 12 درصد ترافیک آپارات مربوط به کاربران خارج از کشور است اگر این مشکلات بر طرف شود و سرویس شبکه ی خوبی به خارج از کشور مهیا شود این رقم می تواند به 20 درصد هم برسد.

 

پشتوانه ی مالی و سرمایه گذاران

درمورد سرمایه اولیه ی راه اندازی آپارات آقای شکوری بیان می کنند که به دلیل سابقه ی فنی و قرابت فامیلی با شرکت ایران سیستم امکانات سخت افزاری و مکان لازم برای انجام کار از طریق این شرکت مهیا شد و همین امر هم موجب صرفه جویی در هزینه ها گردید در واقع این سیستم اولین سهامدار اصلی آپارات است که همچنان نیز با شرکت ایده پردازان صبا همکاری می کند.

تیم کوچک اما قوی و فعالی که وقت و انرژی زیادی را روی پروژه های صرف می کنند تا بهترین کار را ارائه دهند. برداران شکوری که یکی در فنی کار و دیگری در بخش مالی صاحب تخصص و تبحر بودند توانستند کار را با موفقیت جلو ببرند.

آپارات

ویدیو ها در آپارت چگونه کنترل می شوند؟

نکته ی جدیدی که دیجی کالا را رقیبان خود متمایز می کند بررسی رفتار کاربر و تغییر محصوالات بر اساس نیاز کاربر است. حتما برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی وارد سایت دیجی کالا شده اید محصولاتی برای شما نمایش داده شده است که شما به دنبال آن ها بوده اید. در واقع دیجی کالا یک برند آنلاین در زمینه کسب و کارهای اینترنتی است و کلید طلایی رشد این وب سایت به روز بودن مدیران و اخذ تصمیمات بزرگ بر اساس نیتز کاربران است.

بیشتر بخوانید:   تحلیل استارتاپی تپسی

از نظر ظاهری نیز دیجی کالا نیز تغییرات مداوم و پایداری را ایجاد نموده است تا برای کاربران تکراری و کسل کننده نباشد. این تغییرات هم راستا با تغییر سیاست ها و نظرات و پیشنهادات و بازخوردهای مخاطبین انجام شده است.

یکی از مهم ترین چالش های جدی در سرویس های محتوا در ایران و جهان کنترل محتوا است. در هر صورت هم وبگاه و سرویسی حریمی برای خود دارد، حتی یوتیوپپ هم خط قرمزهایی برای کاربران خود تعیین نموده است. اما این کنترل محتوا با توجه به فرهنگ هر کشور می تواند متفاوت باشد. با توجه به موقعیت فرهنگی ایران آپارات بر خلاف تصور بسیار کم پیش آمد که با محتوای نا مناسب به مشکل بر نخورد و خیلی خیلی محدو اتفاق می افتد که ویدیو با محتوای نا مناسب روی آپارات قرار بگیرد.

بنا بر گفته ی مدیران این وبگاه شاید در هر هفته حدود دو یا سه درصد محتوای نامناسب روی سایت قرار بگیرد. دو روش برای کنترل محتوا در آپارات وجود دارد: یکی اینکه کل محتوای ارگذاری شده با توجه به گزارش کاربر کنترل می شود.

تعداد فیلم های بارگذاری شده بسیار زیاد است که امکان کنترل یک به یک آن ها وجود ندارد بنابراین گذارش کاربر مهم ترین شیوه ی کنترل در تمام دنیا است. یعنی اگر کابران محتوای نامناسب دیدند می توانند گزارش بدهند و در اسرع وقت رسیدگی می شود. دوم ایتکه با توجه به فرهنگ ایران در آپارات از سرویس هایی استفاده می شود که قبل از بارگذاری تصویر آن را پردازش می کنند و اگر محتوای ویدیو نامناسب باشد در توی می افتد و سریع حذف می شود.

آپارات همواره در حال ارتقا است و امکانات جدیدی به آن اضافه می شود مثلا سرویس آپارات کودک که به والدین این امکان را می دهد تا بعضی از بخش ها را قفل کنند تا کودک فقط به کاتون ها دسترسی داشته باشد. با قفل این فضا محتوا کاملا کودکانه می شود و نگرانی خانواده از اینکه ممکن است فرزندشان محتوای نامناسب ببیند از بین می رود. آپارات به عنوان یک استارتاپ موفق در ایران و جهان خدمات زیادی دارد به رغم اینکه شما برای دیدن ویدیو در آپارات و یا اشتراک گذاری آن هزینه ای پرداخت نمی کنید اما درآمد زا است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *