تحلیل استارتاپی دی جی کالا

تحلیل استارتاپی دی جی کالا

امروز می خواهیم درمورد یکی دیگر از استارتاپ های موفق در ایران صحبت کنیم . در سال های اخیر راه اندازی انواع استارتاپ های گسترش یافته است و در این زمینه تجربه افراد قدیمی تر در این زمینه می تواند راه گشایی خوبی برای تازه کاران باشد.

ما امروز به سراغ وب سایت دی جی کالا می رویم تا در مورد آن صحبت کنیم.با کی برتره همراه شوید.

داستان دیجی کالا

داستان راه اندازی دی جی کالا به سال 1383 بر می گردد. دو برابر به نام سعید و محمد حمیدی که به عکاسی علاقه مند بودند بنیان گذاران اصلی دی جی کالا هستند.

این دو برابر برای عکاسی خود تصمیم گرفتند یک دوربین دیجیتال بخرند اما اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند تصمیم گرفتند در سایت های مختلف فارسی جست و جو کنند تا بتوانند اطلاعات لازم را در این زمینه جمع آوری کنند اما جست و جوی ان ها به نتیجه ای نرسید لذا به دنبال سایت های معتبر خارجی رفتند تا اطلاعات کافی برای خرید دوربینی که مناسب کار آن ها باشد کسب کنند

بدین ترتیب بود که آن ها توانستند دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنند. اما باید حضوری به خیابان جمهوری می رفتند تا دوربین را خریداری کنند.

جرقه

جرقه یک ایده تجاری

برادران حمیدی بعد از جست و جو در فروشگاه های جمهوری توانستند دوربین مورد نظر خود را خریداری کنند و خوش حال به خانه بر گردند. اما یک اتفاق ناخوشایند رخ داد؛ بعد از مدتی این دوربین دچار اشکال شد، اما نمی دانستند اشکال کار کجاست! فقط بعد از عکاسی متوجه شدند تصاویر ثبت شده در دوربین که خودشان عکاسی کرده اند با نمونه تصاویز ثبت شده از دوربین در اینترنت متفاوت بود.

بیشتر بخوانید:   تحلیل استارتاپی سایت دیوار

خب اشکال کار کجا بود؟ مشکل مربوط به لنز دوربین بود، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیر شده بود. این تجربه ی خرید تقریبا اینترنتی به یک ایده ی تجاری برای برادران حمیدی تبدیل شد. ایشان کار خود را با یک تیم پنج نفره کردند و چالش های متعددی را پشت سر گذاشتند تا به اینجایی برسند که الان هستند.

ممکن است افرادی که تازه کار هستند و قصد راه اندازی یک کسب و کار و استارتاپ دارند تصور کنند که باید سرمایه زیادی داشته ذباشند و سرمایه گذران زیادی را جذ کنند. اما آقای حمیدی می گوید که کار خود را با 20 میلیون تومان هزینه ی شخصی اغاز کردند. و در 6 سال ابتدائی کار خود حتی یک ریال هم از سوی سرمایه گذاران دریافت نکردند.

دیجی کالا در طی سال ها به یک فروشگاه بزرگ برای همه چیز و راه اندازی پلتفرم مارکت پلس تبدیل شد. مدل کسب و کاری پیش بینی شده توسط مدیران دیجی کالا شرکتی است که در سال های ابتدائی رشد 200 درصدی و حالا در سال رشد 100 درصدی دارد.

دیجی کالا اکنون شرکتی است با 2500 نیرو و چندین بیزینس مختلف و مشتری های چند میلیونی.

استراتژی مدیران دیجی کالا

مدیران دیجی کالا از دیدگاه مهندسی نیاز و کشف امکانات و پتانسیل های پیشرفت فناوری، دقیق و حرفه ای عمل کردند. هنگامی که فقناوری های اینترنتی رو به گسترش بود ،برداران محمدی با تاسیس دیجی کالا امکان دسترسی به انواع کالا ها به صورت اینترنتی را فراهم آوردند.

آن ها با تجربه ی ناخوشایندی که در خرید محصولات دیجیتالی، نبود مشخصات، پارامترهای مقایسه و معیارهای مورد نیاز برای سنجش کیفیت محصولات، را از مهم ترین ضعف ها و نواقص وب سایت ها و فضای مجازی داخل کشور دانستند و برای رفع این نواقص ایده ساخت یک پایگاه برای محصولات مختلف دیجیتالی در ذهنشان شکل گرفت. و سرانجام در زمستان 1385 پروژه ی راه اندازی دیجی کالا به پایان رسید و در دسترس مردم قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:   تحلیل استارتاپی تپسی

از ان زملن تاکنون دیجی کالا به رش خود ادامه داده است. محتوای منسبی که برای محصوالات مختلف تولید می شود یکی از مهم ترین عوامل محبوبیت دیجی کالا در بین کاربران شده است.

این محتوای دیجی کالا تنها شامل متن و تصاویر بود، در حال حاضر با نقد و بررسی ویدیویی، پویانمایی، تحلیل خبری و.. همراه است و دامنه ی گسترده تری را به خود گرفته است. در ادامه به موفقیت های دیجی کالا و عواملی که این موفقیت ها را حاصل نموده است اشاره می شود.

سودآوری

گسترش خدمات و محصولات همزمان با سود آوری

دیجی کالا همانطور که محتوا را برای دسته ی کوچکی از محصولات الکتونیکی همچون دوربین عکاسی، گوشی موبایل، ارائه می داد اقدام به آن ها توسط ماژول های مختلف فروش اینترنتی نمود

. با افزایش دیجی کالا در نتایج گوگل در جست و جوی کاربران، دیجی کالا این قابلیت را پیدا کرد که بتواند حجم عظیمی از افرادی که برای تهیه ی محصولات دیجیتالی و الکترونیکی خود و یا بررسی جدیدترین اخبار و اطلاعات درمورد آن ها به وب سایت دیجی کالا مراجعه می کردند را به خود جذب کند و با ارائه ی محتوای باکیفیت و جذاب آن را راضی نگه دارد تا برای دفعات بعدی هم به وب سایت مراجعه کنند و علاوه براین وب یسایت را به دیگرا معرفی کنند.

از طرف دیگر با افزایش سرمایه گذاری روی گسترش انواع متعدد محصوالات موجود در انبارها، دی جی کالا دامنه ی بسته بندی کالاهای خود در وب سایت را تا حد زیادی رونق داد. این کار پیشنهادهای ویژه برای مشتریان بر اساس تمایل آن ها در خرید های پیشین همراه بود و محبوبیت وب سایت را چندین برابر نمود.

بیشتر بخوانید:   تحلیل استارتاپی آپارات

بهبود ماژول های مختلف در واسط گرافیکی

دیجی کالا همچنین ابزارهای جسشت و جوی پیشرفته، پیشنهاد محصوالات با استفاده از تحلیل های آماری، هوش مصنوعی، سبدگردانی مناست محصوالات انتخابی و ارایه ی خدمات فوق العاده در قالب وب سایت خود کار خود را رونق داده است.

پیشنهاد محصول بر اساس رفتار کاربر

نکته ی جدیدی که دیجی کالا را رقیبان خود متمایز می کند بررسی رفتار کاربر و تغییر محصوالات بر اساس نیاز کاربر است. حتما برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی وارد سایت دیجی کالا شده اید محصولاتی برای شما نمایش داده شده است که شما به دنبال آن ها بوده اید.

در واقع دیجی کالا یک برند آنلاین در زمینه کسب و کارهای اینترنتی است و کلید طلایی رشد این وب سایت به روز بودن مدیران و اخذ تصمیمات بزرگ بر اساس نیتز کاربران است.

از نظر ظاهری نیز دیجی کالا نیز تغییرات مداوم و پایداری را ایجاد نموده است تا برای کاربران تکراری و کسل کننده نباشد. این تغییرات هم راستا با تغییر سیاست ها و نظرات و پیشنهادات و بازخوردهای مخاطبین انجام شده است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *